Propozycje warsztatów, zajęć i prelekcji prowadzonych w przedszkolach i szkołach
(dla uczniów, rodziców i nauczycieli)
w roku szkolnym 2024/2025
Zapotrzebowanie na przeprowadzenie zajęć i spotkań przez pracowników poradni w przedszkolach i szkołach można składać w formie pisemnej (druk do pobrania), osobiście w sekretariacie poradni, za pośrednictwem poczty (ul. T. Kościuszki 41/43, 23-400 Biłgoraj) lub poczty elektronicznej (sekretariat@ppp.lbl.pl).
BADANIA PRZESIEWOWE W PRZEDSZKOLACH
Sondaże logopedyczne i pedagogiczne przeprowadzane na terenie przedszkoli – wstępna ocena stanu rozwoju mowy i komunikacji oraz ustalenie dominacji stronnej.
ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW prowadzone w formie warsztatów
Zajęcia dla uczniów klas I – III
- Temat: „Napełnij swój plecak radością” – 1 x 45 min.
Cel: Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym prezentowania własnego punktu widzenia; identyfikowania, nazywania i opisywania własnych emocji; radzenia sobie ze stresem i agresją; refleksyjnego myślenia o sobie. Rozwijanie empatii i dostrzegania potrzeb innych. - Temat: „Klucz do przyjaźni” – 1 x 45 min.
Cel: Rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji, w tym identyfikowania i wyrażania własnych potrzeb, odnajdywania się w grupie, krytycznego i twórczego myślenia. Budowanie postaw sprzyjających tworzeniu prawidłowych relacji z rówieśnikami. - Temat: „Bądź kumplem, nie dokuczaj” – 1 x 45 min.
Cel: szukanie odpowiedzi na pytania: Czym jest dokuczanie i jak sobie z nim radzić? (temat związany z zachowaniami agresywnymi w zespole klasowym).
Temat: „Inny nie gorszy-czym jest tolerancja? Jak być tolerancyjnym?” – 1 lub 2 x 45 min.
Cel: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych. - Temat: „Trudne uczucia – jak sobie z nimi radzić?” – 2 x 45 min.
Cel: edukacja emocjonalna – rozpoznawanie, nazywanie, wyrażanie emocji, uświadomienie dzieciom, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne. - Temat: „Świat w sieci i poza nią” – 1×45 minut
Cel: nauka rozróżniania zjawisk pochodzących ze świata fikcji i świata doświadczanego bezpośrednio, uświadomienie dzieciom, że świat fikcji kreowany jest przez ludzi dzięki ich wyobraźni i kreatywności. - Temat: „Ja w sieci” – 1 x 45 minut
Cel: uświadomienie dzieciom zagrożeń czyhających w świecie wirtualnym, promocja bezpiecznego, kulturalnego i efektywnego korzystania z Internetu.
Zajęcia dla uczniów klas IV – VIII
- Temat: „Poznajmy się lepiej” zajęcia integracyjne i reintegracyjne dla dzieci – 2 x 45 min.
Cel: Integracja grupy, budowanie atmosfery współpracy w zespole.
- Temat: „Inny nie gorszy-czym jest tolerancja? Jak być tolerancyjnym?” – 1 lub 2 x 45 min.
Cel: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.
- Temat: „Jak być dobrym zespołem klasowym” – 2 x 45 min.
Cel: Integracja grupy, tworzenie więzi, miłej atmosfery w klasie, wypracowanie zasad współżycia w klasie.
- Temat: „Nasza klasa – jak stworzyć zgrany zespół?” – 2 x 45 min.
Cel: Analiza mocnych i słabych cech zespołu klasowego, szukanie sposobów poprawy sytuacji w klasie.
- Temat: „Jak oswoić stres?” – 2 x 45 min.
Cel: Rozpoznawanie sytuacji wywołujących stres, objawów stresu, przyczyn i skutków, rozwijanie wiedzy na temat konstruktywnego radzenia sobie ze stresem.
- Temat: „Trudne i potrzebne uczucia. Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami” – 2 x 45 min.
Cel: Pomoc w rozpoznawaniu i nazywaniu trudnych emocji. Radzenie sobie z trudnymi uczuciami – refleksje nad przeżywanymi sytuacjami, szukanie dróg wyjścia z trudnych sytuacji.
- Temat: „Bądź kumplem, nie dokuczaj” – 2 x 45 min.
Cel: Analiza przyczyn, objawów, skutków zachowań agresywnych, uczenie się konstruktywnych sposobów radzenia sobie z agresją.
- Temat: „ Agresja i przemoc – jak sobie z nią radzić?” – 2 x 45 min.
Cel: Analiza przyczyn, objawów, skutków zachowań agresywnych, uczenie się konstruktywnych sposobów radzenia sobie z agresją.
- Temat : „Co to jest asertywność?” – 2 x 45 min.
Cele: Rozpoznawanie zachowań asertywnych, ćwiczenie umiejętności asertywnego zachowania w różnych sytuacjach społecznych.
- Temat: „Wobec presji – jak radzimy sobie w sytuacji namowy do podejmowania zachowań ryzykownych? – 2 x 45 min.
Cel: Ćwiczenia asertywnej odmowy w sytuacji nacisku grupy.
- Temat: „Jak zrozumieć konflikt – sztuka kompromisu” – 2 x 45 min.
Cel – Uczenie się konstruktywnych sposobów porozumiewania się i rozwiazywania konfliktów”.
- Temat: „Jak nie przejmować się oceną innych?” – ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości” – 2 x 45 min.
Cel : Kształtowanie adekwatnej samooceny.
- Temat: „Za dużo mnie w sieci”- 2 x 45 min.
Cel: Nauka rozpoznawania symptomów uzależnienia, refleksja nad własnym sposobem korzystania z komputera (gier, portali społecznościowych) i co można z robić w sytuacji nadużywania korzystania z dóbr techniki.
- Temat: „Internet bez przesady” – 2 x 45 min.
Cel: Poszerzenie wiedzy uczniów na temat agresji z wykorzystaniem komputera, telefonu (rodzajów zachowań przemocowych w sieci, konsekwencji przemocy w sieci dla ofiar cyberprzemocy i sprawców tego typu działań, jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie może szukać pomocy, jak powinni zachowywać się świadkowie cyberprzemocy, co zrobić, by zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzemocy).
- Temat: „Po co ten alkohol” – 2 x 45 min.
Cel: Zwiększenie wiedzy na temat pośrednich i bezpośrednich skutków picia alkoholu, rozwinięcie umiejętności konstruktywnego zaspokajania potrzeb, refleksja na temat motywacji picia alkoholu.
- Temat: „Moje życie, mój wybór” – 1 x 45 min.
Cel: Rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z negatywnym wpływem społecznym (w tym profilaktyka uzależnienia od alkoholu i narkotyków).
- Temat: „Co to znaczy uzależnienie – jak sobie z nim radzić?” – 2 x 45 min.
Cel: Poznanie mechanizmów uzależnienia oraz sposobów radzenia sobie z problemem uzależnień
- Temat: „Jak się uczyć skutecznie”, 1 x 45 min.
- Temat: „Jak się przygotować do egzaminu”, 1 x 45 min.
- Temat: „Jak lepiej zapamiętywać – wybrane mnemotechniki”, 1 x 45 min lub 2 x 45 min.
- Temat: „Wzrokowiec czy słuchowiec – mój styl uczenia się”, 1 x 45 min.
- „Warsztaty rozwijające myślenie kreatywne” 1 x 45 min lub 2 x 45 min.
- Zajęcia dla uczniów szkół podstawowych ukierunkowane na poznanie świata zawodów.
- Zajęcia dla uczniów klas VIII ukierunkowane na poznanie samego siebie, rozpoznanie własnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych w ramach przygotowania do wyboru kierunku kształcenia i szkoły.
Zajęcia dla uczniów szkół ponadpodstawowych
- Temat: „Zachowania ryzykowne a podejmowanie decyzji” (zajęcia dla uczniów klas I i II szkół ponadpodstawowych) – 2 x 45 minut
Cel: Rozwijanie umiejętności racjonalnego podejmowania decyzji, uświadomienie mechanizmów podejmowania zachowań ryzykownych w tym korzystania z używek, dopalaczy i picia alkoholu.
- Temat: „NIE dopalam się” – 2 x 45 min
Cele: Przybliżenie uczestnikom zajęć teoretycznej wiedzy dotyczącej dopalaczy oraz skutków ich działania na organizm człowieka. Zapoznanie uczestników z przejściowymi i trwałymi skutkami zażywania dopalaczy. Nauka podejmowania samodzielnych decyzji w sprawie używek i odmawiania w sytuacjach nacisku.
- Temat: „ Zaakceptuj siebie, czyli o problemach współczesnej młodzieży” – 2 x 45 min
Cel: rozwijanie samoświadomości, zwiększenie u młodzieży poczucia własnej wartości, świadomości jak ważna w życiu nastolatka jest akceptacja samego siebie i własnego wyglądu, budowanie dojrzałych postaw społecznych.
- „Jak się uczyć skutecznie”, 1 x 45 min.
- „Jak się przygotować do egzaminu”, 1 x 45 min.
- „Jak lepiej zapamiętywać – wybrane mnemotechniki”, 1 x 45 min.
- „Wzrokowiec czy słuchowiec – mój styl uczenia się”, 1 x 45 min.
- „Warsztaty rozwijające myślenie kreatywne” 1 x 45 min lub 2 x 45 min.
- Zajęcia dla uczniów liceum poświęcone poznaniu i ocenie samego siebie, rozpoznawaniu własnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz możliwości wykorzystywania ich w różnych środowiskach pracy, jak też pogłębianiu wiedzy o rynku pracy.
- Zajęcia dla uczniów szkół zawodowych, które mają na celu przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy i świadomego kierowania swoją karierą.
SZKOLENIA RAD PEDAGOGICZNYCH
Tematyka szkoleń
- Relacje rodzic-nauczyciel-uczeń.
- Bezpośrednia pomoc uczniowi – korzystanie z dokumentów wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne i ich interpretacja w świetle przepisów prawa oświatowego.
- Mutyzm wybiórczy czyli dzieci czasami milczą.
- „Słuchając zranionego ciała – samookaleczanie u dzieci i nastolatków”. Praca z dzieckiem samookaleczającym się (zasady nawiązywania kontaktu, dawanie rozumienia, wsparcia, nawiązywanie współpracy, metody pracy możliwe do wykorzystania na terenie szkoły), rozmowa z rodzicem dziecka samookaleczającego się.”
- Nadpobudliwość psychoruchowa w domu i w szkole – sposoby pracy z dzieckiem nadpobudliwym.
- Uczeń trudny – sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych.
- Zaburzenia zdrowia psychicznego i ich wpływ na funkcjonowanie uczniów.
- Indywidualne nauczanie, zindywidualizowana ścieżka kształcenia, realizacja wybranych zajęć indywidualnie z uczniem objętym kształceniem specjalnym – potrzeby uczniów, zasady organizacji, współpraca szkoły i poradni.
- Jak pracować z uczniem z wadą słuchu.
- Uczeń z afazją w szkole.
- Dziecko z afazją w przedszkolu.
- Uczeń z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD.
- Praca z uczniem z Zespołem Aspergera.
- Film w szkole – sposób nie tylko na zastępstwo i lekcję wychowawczą.
PRELEKCJE DLA RODZICÓW / NAUCZYCIELI / WYCHOWAWCÓW
Tematyka prelekcji
- Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka – elementarne zasady mądrego wychowania.
- Rola rodziców w procesie wychowania.
- Jak być skutecznym rodzicem? – czyli o stawianiu granic w procesie wychowania.
- Pięć języków miłości w budowaniu udanych relacji z dzieckiem.
- „Mądra miłość” – stawianie granic w wychowaniu i nauka samodzielności u dzieci przedszkolnych.
- Rozwój emocjonalny dziecka przedszkolnego – wsparcie i pomoc rodziców w rozwoju sfery emocji małego dziecka.
- Rozwój ruchowy u dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na późniejszy rozwój motoryki małej – szkolenie dla nauczycieli przedszkolnych.
- Jak rozwijać w dziecku przedszkolnym pasję do czytania.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym.
- Zachowania agresywne u dzieci – dlaczego występują i co z nimi zrobić?
- Dzieci nadpobudliwe w domu i w szkole – przyczyny nadpobudliwości i sposoby radzenia sobie z nią.
- Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży.
- Jak wzmacniać samoocenę dziecka?
- Deficyty rozwojowe i ich wpływ na proces edukacyjny w różnych grupach wiekowych.
- Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysortografia, dysgrafia.
- Dojrzałość szkolna – jak przygotować dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole?
- Jak wspierać motywację dzieci do nauki?
- Adaptacja ucznia w nowej szkole.
- Nauka – problem rodzica czy dziecka?
- Jak rozbudzić w dziecku zainteresowanie książką ( czytaniem)?
- Kiedy dziecko nie potrafi się uczyć. Co każdy rodzic wiedzieć powinien.
- Jak wspierać dziecko w procesie wyboru szkoły i zawodu? – rola rodziny.
- Zawody przyszłości – co może robić moje dziecko?
- Czym jest cyberprzemoc? Jak na nią reagować?
- Jak chronić dziecko przed nałogowymi zachowaniami?
- Zachowania ryzykowne podejmowane przez dzieci i młodzież – przyczyny i skutki.
- Moje dziecko w sieci – czyli jak zapobiegać uzależnieniu od Internetu przez dzieci i młodzież.
- „Od jedzenia do mówienia” – Jak wspierać bazowe funkcje przedmowne w domu i w przedszkolu.
- Wpływ mediów na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
- Zabawy stymulujące rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
- Lateralizacja – jak ją rozumieć i kształtować u dziecka w wieku przedszkolnym
- Etapy rozwoju mowy dziecka.
- „Kiedy do logopedy” – zaburzenia rozwoju mowy dziecka
- „Słyszy, a nie rozumie” – zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego
Istnieje możliwość realizacji prelekcji zgodnie z indywidualnymi potrzebami szkoły. Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres Poradni.
UDZIAŁ W SPOTKANIACH ZESPOŁÓW WYCHOWAWCZYCH
Pomoc nauczycielom w rozwiazywaniu pojawiających się trudności wychowawczych, sytuacjach trudnych, pomoc w opracowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET).