Dla przedszkoli i szkół

Propozycje warsztatów, zajęć i prelekcji prowadzonych w przedszkolach i szkołach
(dla uczniów, rodziców i nauczycieli)
w roku szkolnym 2024/202
5

Zapotrzebowanie na przeprowadzenie zajęć i spotkań przez pracowników poradni w przedszkolach i szkołach można składać w formie pisemnej (druk do pobrania), osobiście w sekretariacie poradni, za pośrednictwem poczty (ul. T. Kościuszki 41/43, 23-400 Biłgoraj) lub poczty elektronicznej (sekretariat@ppp.lbl.pl).


BADANIA PRZESIEWOWE W PRZEDSZKOLACH

Sondaże logopedyczne i pedagogiczne przeprowadzane na terenie przedszkoli – wstępna ocena stanu rozwoju mowy i komunikacji oraz ustalenie dominacji stronnej.


ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW prowadzone w formie warsztatów

Zajęcia dla uczniów klas I – III

  1. Temat: „Napełnij swój plecak radością” – 1 x 45 min.

    Cel: Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych, w tym prezentowania własnego punktu widzenia; identyfikowania, nazywania i opisywania własnych emocji; radzenia sobie ze stresem i agresją; refleksyjnego myślenia o sobie. Rozwijanie empatii i dostrzegania potrzeb innych.

  2. Temat: „Klucz do przyjaźni” – 1 x 45 min.

    Cel: Rozwijanie umiejętności efektywnej komunikacji, w tym identyfikowania i wyrażania własnych potrzeb, odnajdywania się w grupie, krytycznego i twórczego myślenia. Budowanie postaw sprzyjających tworzeniu prawidłowych relacji z rówieśnikami.

  3. Temat: „Bądź kumplem, nie dokuczaj” – 1 x 45 min.

    Cel: szukanie odpowiedzi na pytania: Czym jest dokuczanie i jak sobie z nim radzić? (temat związany z zachowaniami agresywnymi w zespole klasowym).
    Temat: „Inny nie gorszy-czym jest tolerancja? Jak być tolerancyjnym?” – 1 lub 2 x 45 min.
    Cel: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.

  4. Temat: „Trudne uczucia – jak sobie z nimi radzić?” – 2 x 45 min.

    Cel: edukacja emocjonalna – rozpoznawanie, nazywanie, wyrażanie emocji, uświadomienie dzieciom, że wszystkie emocje są ważne, potrzebne.

  5. Temat: „Świat w sieci i poza nią” – 1×45 minut

    Cel: nauka rozróżniania zjawisk pochodzących ze świata fikcji i świata doświadczanego bezpośrednio, uświadomienie dzieciom, że świat fikcji kreowany jest przez ludzi dzięki ich wyobraźni i kreatywności.

  6. Temat: „Ja w sieci” – 1 x 45 minut

    Cel: uświadomienie dzieciom zagrożeń czyhających w świecie wirtualnym, promocja bezpiecznego, kulturalnego i efektywnego korzystania z Internetu.


Zajęcia dla uczniów klas IV – VIII

  1. Temat: „Poznajmy się lepiej” zajęcia integracyjne i reintegracyjne dla dzieci – 2 x 45 min.
    Cel: Integracja grupy, budowanie atmosfery współpracy w zespole.
  1. Temat: „Inny nie gorszy-czym jest tolerancja? Jak być tolerancyjnym?” – 1 lub 2 x 45 min.
    Cel: Kształtowanie u uczniów postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych.
  1. Temat: „Jak być dobrym zespołem klasowym” – 2 x 45 min.
    Cel: Integracja grupy, tworzenie więzi, miłej atmosfery w klasie, wypracowanie zasad współżycia w klasie.
  1. Temat: „Nasza klasa – jak stworzyć zgrany zespół?” – 2 x 45 min.
    Cel: Analiza mocnych i słabych cech zespołu klasowego, szukanie sposobów poprawy sytuacji w klasie.
  1. Temat: „Jak oswoić stres?” – 2 x 45 min.
    Cel: Rozpoznawanie sytuacji wywołujących stres, objawów stresu, przyczyn i skutków, rozwijanie wiedzy na temat konstruktywnego radzenia sobie ze stresem.
  1. Temat: „Trudne i potrzebne uczucia. Sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami” – 2 x 45 min.
    Cel: Pomoc w rozpoznawaniu i nazywaniu trudnych emocji. Radzenie sobie z trudnymi uczuciami – refleksje nad przeżywanymi sytuacjami, szukanie dróg wyjścia z trudnych sytuacji.
  1. Temat: „Bądź kumplem, nie dokuczaj” – 2 x 45 min.
    Cel: Analiza przyczyn, objawów, skutków zachowań agresywnych, uczenie się konstruktywnych sposobów  radzenia sobie z agresją.
  1. Temat: „ Agresja i przemoc – jak sobie z nią radzić?” – 2 x 45 min.
    Cel: Analiza przyczyn, objawów, skutków zachowań agresywnych, uczenie się konstruktywnych sposobów  radzenia sobie z agresją.
  1. Temat : „Co to jest asertywność?” – 2 x 45 min.
    Cele: Rozpoznawanie zachowań asertywnych, ćwiczenie umiejętności asertywnego zachowania w różnych sytuacjach społecznych.
  1. Temat: „Wobec presji – jak radzimy sobie w sytuacji namowy do podejmowania zachowań ryzykownych? – 2 x 45 min.
    Cel: Ćwiczenia asertywnej odmowy w sytuacji nacisku grupy.
  1. Temat: „Jak zrozumieć konflikt – sztuka kompromisu” – 2 x 45 min.
    Cel – Uczenie się konstruktywnych sposobów porozumiewania się i rozwiazywania konfliktów”.
  1. Temat: „Jak nie przejmować się oceną innych?” – ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości” – 2 x 45 min.
    Cel : Kształtowanie adekwatnej samooceny.
  1. Temat: „Za dużo mnie w sieci”- 2 x 45 min.
    Cel: Nauka rozpoznawania symptomów uzależnienia, refleksja nad własnym sposobem korzystania z komputera (gier, portali społecznościowych) i co można z robić w sytuacji nadużywania korzystania z dóbr techniki.
  1. Temat: „Internet bez przesady” – 2 x 45 min.
    Cel: Poszerzenie wiedzy uczniów na temat agresji z wykorzystaniem komputera, telefonu (rodzajów zachowań przemocowych w sieci,  konsekwencji przemocy w sieci dla ofiar cyberprzemocy  i sprawców tego typu działań, jak powinna zachować się ofiara cyberprzemocy i gdzie może szukać pomocy, jak powinni zachowywać się świadkowie cyberprzemocy, co zrobić, by zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą cyberprzemocy).
  1. Temat: „Po co ten alkohol” – 2 x 45 min.
    Cel: Zwiększenie wiedzy na temat pośrednich i bezpośrednich skutków picia alkoholu, rozwinięcie umiejętności konstruktywnego zaspokajania potrzeb, refleksja na temat motywacji picia alkoholu.
  1. Temat: „Moje życie, mój wybór” – 1 x 45 min.
    Cel: Rozwijanie u uczniów umiejętności radzenia sobie z negatywnym wpływem społecznym (w tym profilaktyka uzależnienia od alkoholu i narkotyków).
  1. Temat: „Co to znaczy uzależnienie – jak sobie z nim radzić?” – 2 x 45 min.
    Cel: Poznanie mechanizmów uzależnienia oraz sposobów radzenia sobie z problemem uzależnień
  1. Temat: „Jak się uczyć skutecznie”, 1 x 45 min.
  2. Temat: „Jak się przygotować do egzaminu”, 1 x 45 min.
  3. Temat: „Jak lepiej zapamiętywać – wybrane mnemotechniki”, 1 x 45 min lub 2 x 45 min.
  4. Temat: „Wzrokowiec czy słuchowiec – mój styl uczenia się”, 1 x 45 min.
  5. „Warsztaty rozwijające myślenie kreatywne” 1 x 45 min lub 2 x 45 min.
  6. Zajęcia dla uczniów szkół podstawowych ukierunkowane na poznanie świata zawodów.
  7. Zajęcia dla uczniów klas VIII ukierunkowane na poznanie samego siebie, rozpoznanie własnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych w ramach przygotowania do wyboru kierunku kształcenia i szkoły.


Zajęcia dla uczniów szkół ponadpodstawowych

  1. Temat: „Zachowania ryzykowne a podejmowanie decyzji” (zajęcia dla uczniów klas I i II szkół ponadpodstawowych) – 2 x 45 minut
    Cel: Rozwijanie umiejętności racjonalnego podejmowania decyzji, uświadomienie mechanizmów podejmowania zachowań ryzykownych w tym korzystania z używek, dopalaczy i picia alkoholu.
  1. Temat: „NIE dopalam się” – 2 x 45 min
    Cele: Przybliżenie uczestnikom zajęć teoretycznej wiedzy dotyczącej dopalaczy oraz skutków ich działania na organizm człowieka. Zapoznanie uczestników z przejściowymi i trwałymi skutkami zażywania dopalaczy. Nauka podejmowania samodzielnych decyzji w sprawie używek i odmawiania w sytuacjach nacisku.
  1. Temat: „ Zaakceptuj siebie, czyli o problemach współczesnej młodzieży” – 2 x 45 min
    Cel: rozwijanie samoświadomości, zwiększenie u młodzieży poczucia własnej wartości, świadomości jak ważna w życiu nastolatka jest akceptacja samego siebie i własnego wyglądu, budowanie dojrzałych postaw społecznych.
  1. „Jak się uczyć skutecznie”, 1 x 45 min.
  2. „Jak się przygotować do egzaminu”, 1 x 45 min.
  3. „Jak lepiej zapamiętywać – wybrane mnemotechniki”, 1 x 45 min.
  4. „Wzrokowiec czy słuchowiec – mój styl uczenia się”, 1 x 45 min.
  5. „Warsztaty rozwijające myślenie kreatywne” 1 x 45 min lub 2 x 45 min.
  6. Zajęcia dla uczniów liceum poświęcone poznaniu i ocenie samego siebie, rozpoznawaniu własnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz możliwości wykorzystywania ich w różnych środowiskach pracy, jak też pogłębianiu wiedzy o rynku pracy.
  7. Zajęcia dla uczniów szkół zawodowych, które mają na celu przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy i świadomego kierowania swoją karierą.


SZKOLENIA RAD PEDAGOGICZNYCH

Tematyka szkoleń

  1. Relacje rodzic-nauczyciel-uczeń.
  2. Bezpośrednia pomoc uczniowi – korzystanie z dokumentów wydawanych przez Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne i ich interpretacja w świetle przepisów prawa oświatowego.
  3. Mutyzm wybiórczy czyli dzieci czasami milczą.
  4. „Słuchając zranionego ciała – samookaleczanie u dzieci i nastolatków”. Praca z dzieckiem samookaleczającym się (zasady nawiązywania kontaktu, dawanie rozumienia, wsparcia, nawiązywanie współpracy, metody pracy możliwe do wykorzystania  na terenie szkoły), rozmowa z rodzicem dziecka samookaleczającego się.”
  5. Nadpobudliwość psychoruchowa w domu i w szkole – sposoby pracy z dzieckiem nadpobudliwym.
  6. Uczeń trudny – sposoby rozwiązywania problemów wychowawczych.
  7. Zaburzenia zdrowia psychicznego i ich wpływ na funkcjonowanie uczniów.
  8. Indywidualne nauczanie, zindywidualizowana ścieżka kształcenia, realizacja wybranych zajęć indywidualnie z uczniem objętym kształceniem specjalnym – potrzeby uczniów, zasady organizacji, współpraca szkoły i poradni.
  9. Jak pracować z uczniem z wadą słuchu.
  10. Uczeń z afazją w szkole.
  11. Dziecko z afazją w przedszkolu.
  12. Uczeń z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego APD.
  13. Praca z uczniem z Zespołem Aspergera.
  14. Film w szkole – sposób nie tylko na zastępstwo i lekcję wychowawczą.


PRELEKCJE DLA RODZICÓW / NAUCZYCIELI / WYCHOWAWCÓW

Tematyka prelekcji

  1. Czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka – elementarne zasady mądrego wychowania.
  2. Rola rodziców w procesie wychowania.
  3. Jak być skutecznym rodzicem? – czyli o stawianiu granic w procesie wychowania.
  4. Pięć języków miłości w budowaniu udanych relacji z dzieckiem.
  5. „Mądra miłość” – stawianie granic w wychowaniu i nauka samodzielności u dzieci przedszkolnych.
  6. Rozwój emocjonalny dziecka przedszkolnego – wsparcie i pomoc rodziców w rozwoju sfery emocji małego dziecka.
  7. Rozwój ruchowy u dzieci w wieku przedszkolnym i jego wpływ na późniejszy rozwój motoryki małej – szkolenie dla nauczycieli przedszkolnych.
  8. Jak rozwijać w dziecku  przedszkolnym pasję do czytania.
  9. Rozwijanie zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym.
  10. Zachowania agresywne u dzieci – dlaczego występują i co z nimi zrobić?
  11. Dzieci nadpobudliwe w domu i w szkole – przyczyny nadpobudliwości i sposoby radzenia sobie z nią.
  12. Zaburzenia depresyjne u dzieci i młodzieży.
  13. Jak wzmacniać samoocenę dziecka?
  14. Deficyty rozwojowe i ich wpływ na proces edukacyjny w różnych grupach wiekowych.
  15. Specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysortografia, dysgrafia.
  16. Dojrzałość szkolna – jak przygotować dziecko do rozpoczęcia nauki w szkole?
  17. Jak wspierać motywację dzieci do nauki?
  18. Adaptacja ucznia  w nowej szkole.
  19. Nauka – problem rodzica czy dziecka?
  20. Jak rozbudzić w dziecku zainteresowanie książką ( czytaniem)?
  21. Kiedy dziecko nie potrafi się uczyć.  Co każdy rodzic wiedzieć powinien.
  22. Jak wspierać dziecko w procesie wyboru szkoły i zawodu? – rola rodziny.
  23. Zawody przyszłości – co może robić moje dziecko?
  24. Czym jest cyberprzemoc?  Jak na nią reagować?
  25. Jak chronić dziecko przed nałogowymi zachowaniami?
  26. Zachowania ryzykowne podejmowane przez dzieci i młodzież – przyczyny i skutki.
  27. Moje dziecko w sieci – czyli jak zapobiegać uzależnieniu od Internetu przez dzieci i młodzież.
  28. „Od jedzenia do mówienia” – Jak wspierać bazowe funkcje przedmowne w domu i w przedszkolu.
  29. Wpływ mediów na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
  30. Zabawy stymulujące rozwój dziecka w wieku przedszkolnym.
  31. Lateralizacja – jak ją rozumieć i kształtować u dziecka w wieku przedszkolnym
  32. Etapy rozwoju mowy dziecka.
  33. „Kiedy do logopedy” – zaburzenia rozwoju mowy dziecka
  34. „Słyszy, a nie rozumie” – zaburzenia centralnego przetwarzania słuchowego

 
UDZIAŁ W SPOTKANIACH ZESPOŁÓW WYCHOWAWCZYCH

Pomoc nauczycielom w rozwiazywaniu pojawiających się trudności wychowawczych, sytuacjach trudnych, pomoc w opracowaniu Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET).