Drodzy Nauczyciele, Rodzice !
Zwracamy się do Was z informacją dotyczącą nowych możliwości diagnozy przyczyn trudności w nauce matematyki. Poradnia posiada od niedawna nowy test do badania ryzyka dyskalkulii rozwojowej (specyficzne trudności w uczeniu się matematyki).
Neorotest Pro Kalkulia przeznaczony jest dla dzieci w wieku 6-9 lat. Został stworzony w oparciu o wyniki badań nad neuronalnym podłożem umiejętności matematycznych i zależności numeryczno-przestrzennych. Zdolności te kształtują się u dziecka stosunkowo wcześnie ( „zalążki” niektórych funkcji rozwijają się już w niemowlęctwie, a więc znacznie przed rozpoczęciem nauki szkolnej !). Dlatego też nieprawidłowości w tym zakresie można i należy wykrywać już na początkowym etapie edukacji. Zapewni to odpowiednio wczesną i właściwie ukierunkowaną pomoc, ułatwi ostateczną diagnozę ewentualnej dyskalkulii rozwojowej, kiedy dziecko będzie już starsze.
Wczesna diagnoza pomoże zapobiec wtórnym problemom wynikającym z nagromadzenia trudności, nieadekwatnych, zawyżonych wymagań a także braku zrozumienia przez rodzica czy nauczyciela dla podłoża problemów dziecka.
Rzetelna, odpowiednio wczesna diagnoza dyskalkulii rozwojowej jest konieczna nie tylko z uwagi na implikacje terapeutyczne, ale również dla późniejszych możliwości dostosowania warunków przebiegu egzaminów ( dla uczniów dotkniętych tą dysfunkcją MEN przygotowało pomoc na egzaminie z matematyki).
Co powinno niepokoić:
Kiedy należy zwrócić się o pomoc do poradni? Co powinno nas zaniepokoić? Są pewne objawy późniejszych trudności matematycznych u dzieci. Aby je uchwycić, należy być bacznym obserwatorem ucznia/własnego dziecka. Szczególnie zwracamy się do nauczycieli nauczania zintegrowanego, którzy mają w tym względzie szczególne możliwości. Warto skonsultować się ze specjalistą, jeśli dziecko w wieku wczesnoszkolnym (6-9 lat) ma trudności w poniższych sytuacjach:
- ma problemy z ustaleniem kto jest młodszy, kto starszy w rodzinie (np., że dziadek jest starszy od taty, wnuczek młodszy od babci itp.),
- ma trudności z różnicowaniem strony lewa, prawa,
- ma problemy z określaniem kierunków świata,
- ma problemy z porównywaniem liczebności zbiorów (nie potrafi wskazać mniejszego i większego, czego jest więcej, czego mniej, który budynek jest wyższy, który niższy),
- ma problemy z opanowaniem sekwencji (dni tygodnia, miesiące),
- ma problemy z szacowaniem (określanie ilości czegoś „w przybliżeniu”, np. znacznie myli się, jeśli zapytamy o proste określenie: ile szklanek wody zmieści się w tej butelce, ile kroków jest z kuchni do łazienki),
- ma problemy z chronologią zdarzeń, dat, (co było wcześniej, co potem, jaka data jest wcześniejsza, jaka późniejsza),
- ma problemy z dostrzeganiem prostych zależności liczbowych (np. 5 to połowa 10; 7 jest więcej od 2),
- ma problemy z wykonywaniem prostych obliczeń w pamięci,
- stosuje niedojrzałe strategie liczenia (np. długo utrzymuje się liczenie na palcach),
- myli się przy odczytywaniu cyfr, liczb,
- ma szczególne problemy z przekraczaniem progu dziesiątkowego,
- niewłaściwie odczytuje liczebniki,
- ma problemy z posługiwaniem się zegarkiem tarczowym, z odczytywaniem termometru,
- ma problem z odczytywaniem informacji z prostych wykresów,
- nieprawidłowo odczytuje znaki matematyczne np. często myli +,-, <,>, =
- ma problem z zapamiętywaniem liczb (daty, nr autobusu, nr telefonów, nr domu),
- ma trudności z prawidłowym zapisem prostych, dyktowanych mu cyfr, liczb, prostych działań matematycznych.
Uwaga:
problemy te występują przy prawidłowym rozwoju innych kompetencji dziecka (mówienie, rozumowanie, poziom rysunku, później czytanie, pisanie).
Zapraszamy do poradni wszystkie dzieci w wieku 6-9 lat, u których stwierdzacie państwo niepokojące symptomy trudności matematycznych.
Monika Szczerba – psycholog